Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Czy na przejazdach kolejowo-drogowych może być bezpieczniej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
26-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Czy na przejazdach kolejowo-drogowych może być bezpieczniej?
OSP Szaflary
Regularnie w mediach pojawiają się informacje o tragicznych wypadkach na przejazdach kolejowo-drogowych. Wiele z nich dałoby się uniknąć, gdyby tylko kierowcy zachowali bardziej trzeźwą reakcję. Niejednokrotnie również w tego typu sytuacjach winni są kierowcy zawodowi. Czy rzeczywiście problem dotyczy głównie ich? Jakie działania podejmuje Ministerstwo Infrastruktury, by zabezpieczyć przejazdy kolejowo-drogowe? Spytaliśmy u źródła. 

Wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych niosą za sobą ogromne konsekwencje. Nie tylko związane są z bardzo dużym ryzykiem śmierci wśród osób poruszających się samochodami, ale również niosą zagrożenie dla jadących pociągami. Kwestie życia i śmierci to jednak nie wszystko. Wypadki na torach niosą również inne skutki, o których wiele osób na co dzień nie myśli.

O ile w przypadku zablokowania drogi samochodowej służby są w stanie wyznaczyć objazd, tak gdy do zdarzenia dojdzie na torach, takie sytuacje są bardzo kłopotliwe. Paraliżuje to ruch na ogromnym obszarze, a to może nieść za sobą ogromne straty dla różnych dziedzin gospodarki.

W związku z regularnie zdarzającymi się jednak wypadkami, spytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury, jak zamierza reagować na ten problem, oraz czy rzeczywiście głównym problemem są kierowcy zawodowi.

Kto powoduje wypadki na przejazdach drogowo-kolejowych?

Resort informuje, że przyczyny wypadków na przejazdach drogowo-kolejowych zawsze są ustalane przez komisje kolejowy, a PKP Polskie Linie Kolejowe SA gromadzą dane dotyczące wypadków na przejazdach zlokalizowanych na zarządzanej infrastrukturze. Dane dotyczące bezpieczeństwa na przejazdach gromadzi z kolei m.in. Urząd Transportu Kolejowego, a badania poważnych wypadków i incydentów również Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, która podlega strukturom Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Nie są jednak prowadzone statystyki, pokazujące, jakimi uprawnieniami posługiwali się kierowcy, z których winy doszło do wypadków na przejazdach kolejowych.

W 2024 roku natomiast – w okresie od 1 stycznia do 26 grudnia – w całej Polsce miały miejsce 134 wypadki z udziałem różnych pojazdów na przejazdach drogowo-kolejowych. Wśród nich wystąpiło:

  • 5 wypadków z udziałem samochodów ciężarowych,
  • 11 zdarzeń z udziałem samochodów dostawczych lub typu bus,
  • jedno zdarzenie z samochodem pomocy drogowej.

W pozostałych przypadkach uczestnikami byli kierowcy podróżujący samochodami osobowymi, pojazdami rolniczymi lub quadem.

Sposoby na zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach drogowo-kolejowych

Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, Anna Szumańska, zaznacza, że „najskuteczniejszym sposobem zapobiegania zdarzeniom na przejazdach kolejowo-drogowych jest zastępowanie ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi”, w związku z czym „spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzi projekt, którego założeniem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowa skrzyżowań bezkolizyjnych na terenie całej Polski”.

- Projekt jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg, zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowania wielopoziomowego. Regularna modernizacja przejazdów zwykle połączona jest z zastępowaniem przejazdów niestrzeżonych (kategorii D) przejazdami, które są wyposażone w urządzenia ostrzegawcze i zabezpieczające. Sukcesywnie realizowana jest także wymiana urządzeń sygnalizacji przejazdowych wraz z ich zabudową w celu zapewnienia sprawnego zarządzania bezpieczeństwem – objaśnia.

To jednak nie wszystko. Inspekcja Transportu Drogowego w ramach pilotażowego projektu zwiększającego skuteczność i efektowność systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym zainstalowała na kilku przejazdach systemy Red Light. Systemy monitorują, czy kierowcy stosują się do sygnalizacji świetlnej. Zastosowanie Red Light możemy zauważyć już w Warszawie, Wrocławiu i Radomiu.

Co ze szkoleniami dla kierowców?

Chociaż brakuje oficjalnych statystyk dotyczących tego, jaki procent wypadków stanowią kierowcy zawodowi, nie jest tak, że resort nie dba o to, by poprawić wiedzę i umiejętności tej grupy zawodowej. Jest to podyktowane m.in. przepisami europejskimi.

- Program szkolenia w zakresie kwalifikacji wstępnej i następnie cyklicznie co 5 lat, w ramach szkolenia okresowego ukierunkowany jest na uzyskanie przez kierowców zawodowych umiejętności niezbędnych do wykonywania przewozów drogowych. Przepisy w tym zakresie odpowiadają wymaganiom dyrektywy (UE) 2022/2561 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób (ujednolicenie) i obejmują m.in. zdobycie umiejętności przewidywania i oceny zagrożeń w ruchu drogowym oraz dostosowania się do nich – wyjaśnia Szumańska.

Podczas szkoleń, kierowcy zdobywają wiedzę pozwalającą m.in. na identyfikację możliwych niebezpiecznych sytuacji i prawidłową interpretację tego, w jaki sposób mogą przekształcić się one w sytuacje, w których nie da się już zapobiec zdarzeniu, a także dobór i zastosowanie działań zwiększających margines bezpieczeństwa, gdy one już wystąpią.

- Ponadto kierowcy są edukowani w zakresie skutków i konsekwencji niebezpiecznych zachowań w ruchu drogowym lub nieuważnej jazdy. Moduły tych szkoleń obejmują zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne, m.in. z bezpiecznej jazdy samochodem ciężarowym lub autobusem i nie ograniczają ośrodków szkolenia w zakresie omawiania zachowania kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych w ramach tematyki związanej z bezpieczeństwem ruchu drogowego – dodaje przedstawicielka resortu.

Ponadto regularnie prowadzone są kampanie edukacyjne dla kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Jest to chociażby realizowana od 2005 roku kampania społeczna PKP PLK „Bezpieczny Przejazd”, w ramach której prowadzone są warsztaty dla instruktorów ośrodków szkolenia kierowców oraz egzaminatorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowe, ale też akcje prewencyjne na przejazdach czy kampanie informacyjne w mediach.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Oto „najskuteczniejsze” fotoradary w Polsce

Polityka i prawo

Oto „najskuteczniejsze” fotoradary w Polsce

Damian Kelman 26 stycznia 2025

Bezpieczeństwo na drogach. Rząd przedstawił propozycje zmian

Polityka i prawo

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Oto „najskuteczniejsze” fotoradary w Polsce

Polityka i prawo

Oto „najskuteczniejsze” fotoradary w Polsce

Damian Kelman 26 stycznia 2025

Bezpieczeństwo na drogach. Rząd przedstawił propozycje zmian

Polityka i prawo

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5